LL-Coaching

Reflexintegratie

MNRI Student logo

Iedereen krijgt van nature reflexen mee vanaf de geboorte die zich richten op overleving en bescherming. Ik heb het over een reflex om goed in slaap te vallen, zuigreflex om te kunnen drinken, om te gaan kruipen, om te gaan staan, om iets vast te pakken etc. Deze reflexen krijgt een baby al in de baarmoeder als fundament voor zijn of haar ontwikkeling. Op het moment dat een reflex niet helemaal goed ge´ntegreerd is, mist je brein informatie van die reflex en kan de daarop volgende ontwikkeling niet goed verlopen. Je brein raakt in de war en zet een reflex niet goed in. Je lijf gaat in overlevingstand en bedenkt manieren om te compenseren. Je reactie is te snel en hevig (woede, gil, schrik) of je reactie is te traag (je vangt jezelf niet op met vallen, of kunt jezelf niet in balans houden, black out). Wanneer je bijvoorbeeld gaat lopen dan denk je niet na hoe je loopt. De natuurlijke loop van een mens is rechtervoet gaat naar voren en linkerarm zwaait mee. Sommige mensen en kinderen lopen in telgang (zelfde been en zelfde arm voor tijdens het lopen). Omdat dit niet de natuurlijke manier van lopen is stimuleer je niet beiden hersenhelften en gebruik je andere bewegingen waar je last van kunt krijgen.

Reflexintegratie

MNRI staat voor Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie. Dit is opgezet door dokter Svetlana Masgutova. Er zit een jarenlange studie en wetenschap achter. Zij richt zich op het centrale zenuwstelsel en de connectie naar de hersenstam waar alle belangrijke aansturingen vandaan komen. Haar studie geeft aan dat leer-, ontwikkeling- en gedragsproblemen samenhangen met niet goed ge´ntegreerde reflexen.
Voorbeelden zijn:
Volwassenen die zich slecht kunnen concentreren, sensitief reageren op hun omgeving, niet goed zijn met hun evenwicht of niet lekker in hun vel zitten. Kinderen die het moeilijk vinden om op hun stoel recht en stil te blijven zitten, gaan hangen aan hun tafel, op hun been gaan zitten of met een schuin schrift en een verkrampte pengreep proberen te schrijven. Maar ook kenmerken als nagelbijten, het kauwen op shirts of haren en andere tics zijn te koppelen aan de niet ge´ntegreerde reflexen. Er zijn ook kinderen die lezen niet leuk vinden en waarbij extra oefenen met lezen alleen maar tot frustratie leidt hoe goed school en ouders het ook bedoelen. Het lijkt dan of het kind niet wil leren lezen, lui is of niet luistert, maar eigenlijk werkt zijn of haar lijf niet mee waardoor het gewoonweg nog niet gaat. Het leesonderdeel heeft ook vaak te maken met visuele stress. Dit is onder andere gekoppeld aan reflexen, maar voor dit deel zijn er wel meer oogtesten nodig om gerichte oefeningen mee te krijgen.

Hoe komt het dat sommige reflexen niet goed ge´ntegreerd zijn?

Dit kan gebeuren door veel stress tijdens de zwangerschap, langdurige bevalling, stuitligging, zuurstof tekort, navelstreng om nek, keizersnede, vacuŘmpomp, tangverlossing, te vroeg geboren of gehaald etc etc. Soms is alles goed gegaan, maar is het kruipproces kort geweest, ben je gevallen op je hoofd, trauma gehad etc.. Zo zijn er dus heel veel verschillende redenen waardoor je reflexen kunt hebben die niet goed ge´ntegreerd zijn.

Wat kan ik er aan doen?

Naar aanleiding van de klachten en mijn observatie ga ik kijken welke reflexen ge´ntegreerd moeten worden om te zorgen dat je brein de goede reflexinformatie weer krijgt. Vooraf aan de intake stuur ik je een vragenlijst op zodat ik een goed beeld heb van je kenmerken en klachten. De intake zelf in mijn praktijkruimte duurt 1,5 uur. Daarin zit het testen van verschillende onderdelen. Dit ligt aan de klachten. Bij de intakes die gaan over leerproblemen gaat het om: reflexintegratie, visuele screening en vragen die school gerelateerd zijn. Ik vind het ook belangrijk wat het doel is van degene die bij mijn coaching komt. Ik geef meestal al tijdens het intakegesprek aan wat ik zoal merk, zie en tegenkom. Ik stuur u na de intake een mail met belangrijkste punten uit de intake en voorstel qua coaching traject.

Bij de vervolgafspraken ligt het aan de uitkomst van de intake en het vragenformulier wat mijn voorstel zal zijn. De keuze ligt dan bij u of er gekozen wordt voor dat traject en zo ja in wat voor tempo. Meestal in het begin is mijn advies wat regelmatiger te komen in kortere sessies (voor een snellere start) en daarna 1x per 2 of 3 weken.

Voor volwassenen gaat het vaak meer om stress en lijfelijke klachten. Tijdens de intake heb ik dan wat meer tijd om vast een reflex te integreren of oefeningen te laten zien.

Voor wie?

Je brein kan op elke leeftijd vertakkingen aanmaken en corrigeren. Daarom is reflexintegratie in te zetten van babyĺs tot en met ouderen. Volgens Masgutova is zelfs vroege interventie bij pasgeboren babyĺs mogelijk, omdat je dan al meteen zorgt dat de reflexen goed samenwerken met het brein. Zo kun je bepaalde klachten voorkomen.

Downloads
Links


Facebook